14 February, 2012

5首让我掉泪的歌 · 5 Songs That Make Me Cry

有些歌让人听了开心过就算了,但有的歌听几次都还是会让我感触良多而掉泪。你呢?
There are some songs that make people happy, but some never fail to make me cry after listening. What about you?

我想先声明,我听的歌很多,但真正喜欢的挺冷门的,不好意思哦。为了撰写这篇博文,我又伤心了几遍,认真筛选让我哭不停的歌。边听边撰写,文字间也有此刻的泪水。
I gotta say that while I listen to a lot of pop songs, the ones I tend to like are lesser-known. So in order to write this entry, I spent my Monday night crying in front of my computer, FML. And left some of those imprints between the lines of this Top 5.



(5)Cher - You Haven't Seen The Last Of Me


如果你看过电影Burlesque,对这首歌也许不陌生吧?
You probably heard of this song if you watched Burlesque the movie.

这首歌的层次安排得很到位,歌词在挫败中却也表现出一种内心的坚强,对我来说是很大的鼓励。很多时候觉得被击败了,听这首歌能让我坦然面对自己的失败,然后放下低落的情绪重头再来。
I think the song has very good arrangement and showed a kind of strength within the vulnerability displayed. The song is great encouragement for myself whenever I face setbacks, and needed to face my failure, let it go and start over again.


(4)阿桑—一直很安静


有些时候觉得听过世的歌手唱歌诡异,却也更有意义。
Sometimes I feel a little creeped out knowing I'm listening to songs by a deceased singer, but it also seems more meaningful.

会听这首歌是因为哥哥追看《仙剑奇侠传》,而当中的一句歌词让我听了很是心痛。
I first heard this song as the OST of a chinese show, and there was a line that made my heart ache.

“给你的爱一直很安静 来交换你偶尔的关心”
The love I gave you was always silent in exchange for your occasional appreciation

有些朋友的单恋/暗恋就是如此吧,总是默默地为某人付出,感情得不到回应便靠偶尔的谢谢和微笑让自己感觉满足。有一种爱就是无声无息无形的,那是最容易满足的时候。
I guess it's what some of my friends experience when their feelings aren't reciprocal. They are often contributing in silence for the occasional thanks from their eye candy to feel happy. It's a kind of love that you can't see but feel, and that's when you are the easiest to satisfy.


(3)Kanjani8——Heavenly Psycho


难得听的日文歌,是理工学院第一年好朋友介绍的歌。以上的片段是本来的版本,但我听的是Ryo Nishikido在演唱会独唱的,哭死我了!那首歌听了有一个礼拜吧?也断断续续哭了那么久。
A rare japanese song that I listened to, one introduced to me by a Poly bestie. The video shows the official version but the one I came across was my idol singing it solo at their concert. For a whole week whenever I watch the video, I just couldn't help but cry.

很喜欢舞台,也很喜欢舞台的感觉。虽然不知道这首歌的歌词写的是什么,但就是让我很感动!加上现场粉丝合唱,有种“音乐是伟大的”的感触。
I love the stage, and more than that, I love being on stage. Till today, I have no clue what the lyrics are about (and can't be bothered to google it), but it made me feel very touched, especially the concert version when everyone in the theatre sang it together. Music has no boundary indeed.

这首歌也有另一个意义。有个好朋友知道我很喜欢这首歌,便慢慢拼出歌词,自己唱录一遍给我当生日礼物。我觉得……我从来没有好好对待这位朋友,但她那份努力也让我感动了许久。
On the other hand, this song also has another sort of significance- my good friend knew that I love this song, and actually made out the syllable to record it for me as a birthday present. I feel like I've never treated such a friend well, while her effort made me super touched.


(2)周杰伦—上海1943


第一次真正的听‘流行歌曲’所接触的就是这首歌。那是小学六年级的事情吧?当时的实习老师(我还记得他叫祝老师,总是在看我们会不会把他的姓氏写错)把歌词打印在A4纸张发给全班,然后用录音机播这首歌给我们听。
This is the first "pop" song I listened to in my life, some time during primary six. The teacher from NIE printed the lyrics on a piece of paper for each of us, and played it from the CD on the radio in class.

这首歌的感觉很陈旧,有种感伤。
There's a really aged feeling to the song.

后来这位老师的实习日子即将结束,最后一堂课他又分发了同一首歌的词给我们,但这次是为我们班改的词。很不幸的,歌词在换房间的时候不见了,剩下的只是旋律和回忆带给我的感动。
When the teacher's intern term was about to end, he came in to the last lesson with the lyrics, this time changed to bid our class goodbye. Unfortunately though, I lost the paper when I was moving room. All that was left were the music and the memories.


(1)萧煌奇-阿嬷的话


就如我朋友说的——必。哭。歌。
Like what my friend said - sure-to-cry song.

尤其是像我们这些失去了祖父母的孩子,听的时候总是心酸的。常常在想,如果她还在,是否会感到安慰、是否会担心?她是否知道我们在做什么,是否看得到我们?
Especially for people like me who have lost the grands. Each time I listen to it, I feel my heart shatter, often wondering how they are doing up there, and if they are still with us.

我的阿嬷是传统的重男轻女,但在女孙中却又确确实实地疼爱过我,所以对于她我总是又爱又恨。很多大人们之间的纷争我选择不让我们这一代延续,亲人走了剩下的应该只有美好的回忆。
My grandmother was a traditional woman who loved (grand)sons over (grand)daughters. However, among the granddaughters, I was one she doted on. So in a way, I was in a love-hate relationship with her. I don't wish to let the dispute from the older generation be brought down to us, because I believe when they leave, all they should leave us are beautiful memories.

这首歌让我的心纠结得很痛,可谓需要我哭,播这首就好了,真的。
This song made me cry super hard. In fact, if I ever need to cry on command, just play me this song. I'm not even kidding!!!

最近心情挺好的,但为了介绍这五首歌(偶然在情人节登出,真的纯属巧合!)今晚哭得超惨的。就当这是平衡太多的喜悦吧。
I've been in a pretty good mood recently, but that was changed when I decided to write this blog entry. Coincidentally, this post is up on Valentine's Day, FYLs. Cried too much this Monday night, but I shall take it as an attempt to balance out too much positivity in life.

如果有哪首歌也让你感动,不妨告诉我,看还有多少歌可以让我感动~
Let me know what song(s) touches your heart, and I'll listen to see if it has the same effect on me!



情人节快乐!(……对不起,有点讽刺。)
Happy Valentine's Day, with a bit of irony.